Een week in Haute-Normandië met een peuter: veel strand en een abdij

Door Carine
Normandië

Normandië is bij velen vooral bekend van de Tweede Wereldoorlog. De bestorming van de kust door de geallieerden op D-Day is zelfs meermalen verfilmd. Wij bezoeken niet precies deze kust, maar het noordelijke deel van Normandië: Haute-Normandië. Deze streek staat bekend om zijn mooie kliffen, historische kastelen, gezellige dorpjes en indrukwekkende abdijen.

In de meivakantie trekken we met onze peuter een weekje naar Haute-Normandie. We boeken een huisje op een kleinschalig vakantieparkje (Le Pré Marnin in Sotteville-sur-Mer) en rijden met een volgeladen auto richting Frankrijk. Het weer is niet fantastisch, maar wordt beter naarmate we onze bestemming naderen. Het park is perfect voor ons en onze peuter, met een groot grasveld voor de deur en een speeltuintje vlakbij. We voetballen wat, verkennen de speeltuin, doen boodschappen, leggen de peuter op bed en hebben een rustige avond.

Sotteville-sur-Mer

De volgende dag verkennen we de omgeving van ons park in Sotteville-sur-Mer. Bij het strand loopt een lange trap de krijtrotsen af richting het strand. Het is vloed, dus we kunnen het strand niet op en we besluiten een rondje langs de kliffen te wandelen. Tussen de weilanden met witte koeien genieten we van het mooie uitzicht op de krijtrotsen aan de kust. We willen graag nog eens terugkomen wanneer het eb is om het strand op te gaan en zoeken de getijdetijden op.

Saint-Valery-en-Caux

We rijden door naar Saint-Valery-en-Caux waar we wel het strand op kunnen. Dit kiezelstrand is de perfecte plek voor onze peuter. Hij gooit stenen in de zee, ziet krabben lopen en gooit nog een steen de zee in. We vermaken ons hier prima. Het is erg rustig op het strand dus we kunnen op ons gemak langs de boulevard lopen en van het mooie uitzicht genieten. Aan het einde van de middag betrekt de lucht en gaat het regen. Voor ons het sein om naar huis te gaan.

De abdij van Jumièges

De volgende dag trekken we wat meer het binnenland in en bezoeken we de ruïnes van de abdij van Jumièges. Hoewel er van de abdij alleen nog een ruïne over is, is het toch één van de mooiste abdijen van Normandië. Sinds de bouw in de 7e eeuw is de abdij herhaaldelijk vernietigd en weer opgebouwd. Tijdens de Franse Revolutie aan het einde van de 18e eeuw wordt de abdij voor de laatste keer verwoest. De nieuwe eigenaren slopen de abdij om het puin te verkopen. Pas aan het begin van de 19e eeuw beseft men dat de ruïne historische waarde heeft en blijft het in zo’n beetje dezelfde staat als waarin het nu is. Een indrukwekkende ruïne, zeker als er een kleine peuter doorheen dribbelt. Wij vinden het zeker een bezoek waard. Info over openingstijden en prijzen vind je hier.

Étretat

De volgende dag rijden we naar Étretat. Deze plaats staat bekend om zijn opvallend gevormde krijtrotsen. Onze peuter komt vooral om kiezels in zee te gooien, wij genieten van het mooie strand en de ruige kust. Langs het strand loopt een brede boulevard waar je een kop koffie of lunch kunt genieten.

’s Avonds lopen we nog even het strand op bij Sotteville-sur-Mer. Het is nu wel eb, dus we kunnen de trap helemaal af lopen en het stand opgaan. Het is er prachtig, en we lopen vlak onder de krijtrotsen langs. Er zijn veel plasjes met krabbetjes en het zandstrand met rotsen is een uitstekend klimparcours voor onze peuter.

Les Jardins Animaliers Biotropica

Het is tijd om de peuter wat meer vermaak te bieden. We rijden naar Val de Reuil waar we Les Jardins Animaliers Biotropica, een kleinschalig dierenpark dat grotendeels binnen is, bezoeken. Het weer zou niet zo goed worden die dag, dus wij zijn blij dat we ons binnen kunnen vermaken. In een grote kas zijn verschillende amfibieën, reptielen en vogels te vinden. Buiten zijn ook kangoeroes, een luipaard en andere grotere dieren te vinden. Onze peuter kijkt zijn ogen uit en we vermaken ons prima. In het restaurant eten we een frietje, waarna we weer op huis aangaan. Voor info over openingstijden en prijzen vind je hier.

Veules-les-Roses

Omdat de peuter zo van het kiezelstrand geniet besluiten we naar Veules-les-Roses te rijden. Het weer is droog maar winderig, dus het is erg rustig op het strand. We genieten wederom van de mooie kliffen en het kiezelstrand, eten een crêpe aan de boulevard, spelen in een speeltuin en wandelen nog een stukje omhoog het klif op.

Dieppe

Op onze laatste dag in Normandië bezoeken we Dieppe, een badplaats met een historisch centrum en een grote haven. We struinen door de haven en kijken naar alle boten met de peuter. Ook het kiezelstrand is een hit, want kiezels in de zee gooien is toch wel het leukste wat er is. Op de pier wordt druk gevist en wij vinden het leuk om dit tafereel op ons gemakje te bekijken. We lopen een stuk over het stand, eten een frietje aan de boulevard en nemen in gedachten al afscheid van dit mooie deel van Normandië. We kwamen om in alle rust bij te komen en dat is hier goed gelukt. Het weer was niet altijd even mooi, maar ook in de mist en met grijze luchten is deze streek het bezoeken waard. Als de peuter wat ouder is komen we hier zeker nog eens terug om wat meer de steden in te duiken, maar voor nu hebben we genoten.

Ook zin om Normandië te bezoeken? Bekijk hier campings: Europcampings.nl, Campings.com en hotels: Trivago

Misschien ook leuk om te lezen:

Ik maak gebruik van affiliate links. Dit kost je niks extra, maar helpt mij om mijn website te onderhouden.