Recensie: Broederband 2 / De indringers, John Flanagan

Het begon zo goed voor Hal en zijn broederband in het eerste deel uit de Broederband-serie. Hij werd met zijn vrienden de onverwachte kampioen van de Broederbandcompetitie. In hun overwinningsroes begaan ze echter een kapitale fout: tijdens hun wacht wordt de meest kostbare schat van Skandia, de Andomal, gestolen door de piraat Zavac. Halsoverkop verlaten Hal en zijn vrienden Skandia om de Andomal terug te brengen. Het is hun enige hoop op eerherstel en terugkeer naar Skandia.

Na een langdurige pauze vanwege een heftige storm komt Hal weer op het spoor van Zavac. Het leidt hem en zijn vrienden naar het handelsstadje Limmat. Zavac heeft zich daar op gewelddadige wijze toegang verschaft tot de stad en de verborgen smaragdmijn. Hal moet een manier bedenken om de Andomal uit de handen van Zavac te bevrijden. Zal Hal in staat zijn om met zijn kleine gezelschap de zwaarbewaakte stad aan te vallen? Lukt het hem en zijn Broederband om de Andomal terug te veroveren?

Na het spannende eerste deel uit de Broederband-serie komt het tweede deel traag op gang. Flanagan heeft 150 pagina’s nodig om te komen tot het spannende gedeelte van het verhaal: het vervolg van de achtervolging op Zavac en de poging om de Andomal terug te veroveren. Pas in het tweede deel van de ruim 400 pagina’s De Indringers krijgt het verhaal wat meer vaart. Ook de kenmerkende humor uit eerdere boeken van Flanagan voelt in dit deel wat geforceerd aan. De grappen zijn op sommige momenten geestig, op andere momenten een beetje ouderwets en overdreven aandoend. Over het algemeen zijn de sarcastische opmerkingen van Thorn goed voor een lach, maar de ruzies tussen de tweeling Ulf en Wulf worden op den duur voorspelbaar. Moet je het boek dan helemaal niet meer lezen? Natuurlijk wel, want je bent na het eerste deel natuurlijk wel nieuwsgierig geworden of het Hal zal lukken om de Andomal terug te krijgen. Bovendien is het gevecht om de stad Limmat erg spannend en worden er weer volop slimme listen uitgedacht. Kortom, je moet een beetje geduld hebben voordat de echte actie begint, maar als dat eenmaal het geval is, is De Indringers een lekker spannend boek.

Broederband / De Indringers (boek 2) / John Flanagan / 2012 / Gottmer / 10+