Filmrecensie: Morrison krijgt een zusje (2008)

De komst van een broertje of zusje zet het leven van een kind meestal behoorlijk op z’n kop. Alle aandacht gaat ineens naar de baby, die eigenlijk alleen maar ligt te huilen of te slapen. Voor de vijfjarige Morrison staat er ook een heleboel te veranderen: hij krijgt binnenkort een zusje. In eerste instantie is hij best nieuwsgierig, maar wanneer hij iets opvangt over “ruimte maken voor de baby” en “de kamer van Morrison wordt voor de baby” begrijpt Morrison al snel dat hij plaats moet maken voor zijn nieuwe zusje. Wanneer de baby iets vroeger komt dan gepland en zijn vader hem naar het nabijgelegen klooster wil brengen voor een ‘logeerpartij’ bij Tante Zuster, zit er maar één ding op: Morrison loopt weg en neemt zijn pasgeboren zusje mee.

Morrison krijgt een zusje is een leuke kinderfilm vol dwaze ontwikkelingen. Er is een blauwe poes, een non die meedoet aan een autorace, een achteruitrijcamera die een vooruitrijcamera wordt, een grote nachtelijke zoektocht, een motoragent met een grappige ringtone en ga zo maar even door. Oké, het verhaal is niet altijd even realistisch (geen enkele pasgeboren baby houdt het langer dan twee uur vol zonder van de honger te gaan huilen en welk kind van vijf bestuurd er nou een auto?), maar dat maakt het er niet minder leuk om. Morrison krijgt een zusje is gewoon erg grappig. De film is verteld vanuit het perspectief van Morrison, dus voor kinderen extra leuk. Ze zullen zich vast herkennen in het bijdehante en iets te slimme vijfjarige jongetje.

De film laat je als ouders toch eens goed nadenken over hoe je omgaat met de komst van een tweede kind en met welke angsten je oudste kan leven. Belangrijke vragen die een kind kan hebben zijn bijvoorbeeld: Wordt ik vervangen? Wordt ik weggebracht naar het klooster? Of achtergelaten in het bos (zie de vergelijkbare film Le Petit Nicolas)? Morrison krijgt een zusje maakt maar weer eens goed duidelijk hoe belangrijk het is om goed met je kind te praten over de komst van een broertje of zusje om misverstanden te voorkomen. Gelukkig voor Morrison komt alles goed.

Tegelijk met de film werd ook het boek van de film uitgebracht. Deze ‘verboeking’ is geschreven door Sjoerd Kuyper, die ook verantwoordelijk was voor het scenario van de film. Je kent Sjoerd Kuyper misschien ook wel van Het zakmes, dat als film en als serie op televisie is geweest, of van zijn recente boek Hotel De Grote L.

Details

• Leeftijdsindicatie: alle leeftijden
  • Categorie: Komedie, familiefilm