Filmrecensie: Bolt (Walt Disney, 2008)

Puppy Bolt wordt door de jonge Penny uit het asiel gehaald. Vijf jaar later zijn ze een supersterk team dat op alle mogelijke manieren de vader van Penny, een wetenschappelijk professor met een groot geheim, uit de handen van De Groenoogman moeten redden. Wat Bolt niet weet is dat hij en Penny de hoofdpersonen zijn in een populaire televisieserie. De makers van de show zetten alles op alles om Bolt te laten geloven dat zijn zogenaamde superkrachten echt zijn om een zo realistisch mogelijke aflevering op te kunnen nemen.

Wanneer de netwerkbaas van mening is dat de show spannender moet, moet Bolt op een dag doen alsof hij niet in staat is om Penny. Bolt is zo verdrietig dat hij probeert om uit zijn artiestentrailer te ontsnappen en haar alsnog te bevrijden. Door een ongelukkige speling van het lot komt hij echter terecht aan de andere kant van Amerika: New York. Als hij na aankomst uit de doos kan kruipen weet hij niet wat hem overkomt.

Vastbesloten om Penny alsnog te bevrijden besluit hij om aan de lange reis naar huis te beginnen. Bijgestaan door een onwillige straatkat en een stoutmoedige hamster begint hij aan zijn grootste avontuur tot nu toe. Gaandeweg leert hij dat hij geen superkrachten nodig heeft om een held te zijn. Samen met zijn nieuwe vrienden gaat Bolt de strijd aan met rijdende treinen, een hondenmepper, piepschuim en honger. Zal het Bolt lukken om Penny te redden?

Bolt is een spannende computeranimatiefilm van Walt Disney (de 48e Disneyfilm!) die voor het eerst in de bioscopen te zien was in 2008. De film is destijds voor veel prijzen genomineerd, waaronder een Academy Award (ofwel een Oscar) en twee Golden Globes, maar won geen van deze prijzen. Dat is jammer, want is Bolt een zeer geslaagde film die er prachtig uitziet en ook nog eens spannend is. Daarnaast zit de film vol met humoristische momenten (let vooral op de duiven!), zoals we van Disneyfilms gewend zijn. De film komt met een leuke bonus: een officiële website vol met filmpjes, spelletjes en extra’s.

(Ik maak gebruik van affiliate links. Dit kost jou niets, maar helpt mij om mijn website te onderhouden.)