Recensie: Kleertjes uit, pyjamaatjes aan – Het boordevolle boek voor baby’s en peuters

Wie op zoek is naar een boek met verhaaltjes voor het slapengaan heeft behoorlijk veel keuze. Er zijn veel verhalenbundels op de markt, variërend van verzamelbundels van het werk van verschillende schrijvers tot verhalenboeken vol verhalen van één auteur. Een aanrader is het boek Kleertjes uit, pyjamaatjes aan: Het boordevolle boek voor baby’s en peuters. In het boek staan kinderliedjes, rijmpjes en verhaaltjes van onder andere Annie M.G. Schmidt, Jet Boeke, Carry Slee, Marianne Busser & Ron Schröder, Vivian den Hollander en Harmen van Straaten. Het boek is een uitstekende manier om kennis te maken met het werk van verschillende kinderboekenauteurs. Het staat boordevol met grappige, lieve en herkenbare verhaaltjes.

Leuk is ook dat er verhaaltjes zijn voor zowel baby’s als peuters. Dat is vooral handig als je meerdere kinderen in de leeftijd 0 tot 4 hebt. Zo kun je met één boek zowel je jongste als je wat oudere kinderen een verhaaltje voorlezen, want ook baby’s vinden het al heerlijk om naar plaatjes te kijken. Lastiger is dan wel dat je echt even goed moet bladeren door het boek op zoek naar geschikte verhaaltjes voor je kind. Sommige verhalen zijn wat langer en erg geschikt voor jonge kleuters. Andere verhalen en gedichten zijn wat korter en daardoor leuk voor peutertjes. Ook de kinderliedjes zijn zeer geschikt voor peuters. De verhalen met grote afbeeldingen, zoals Dikkie Dik en Nijntje zijn voor baby’s goed te doen.

Om kennis te maken met verschillende verhalen is dit boek dus erg fijn. Ben je op zoek naar een boek specifiek voor een bepaalde leeftijd (baby’s, peuters óf kleuters), dan zou ik nog even verder zoeken.

Kleertjes uit, pyjamaatjes aan: Het boordevolle boek voor baby’s en peuters / Diverse auteurs / 2009 / Ploegsma / 0+ jaar

(Ik maak gebruik van affiliate links. Dit kost jou niets, maar helpt mij om mijn website te onderhouden.)