Recensie: Munkel Trog en de Wonderezel, Janet Foxley

Stel je voor dat je een reus bent, maar je bent zo klein dat je eigenlijk niet groter bent dan een mens… En stel je voor dat alle andere reuzen op de Bulderberg, de berg waar je woont, wél reuzegroot zijn… En stel je dan ook nog eens voor dat jij de enige bent die weet dat de Bulderberg eigenlijk een vulkaan is die op het punt van uitbarsten staat, maar dat niemand naar je wil luisteren… Dan zou je naam wel eens Munkel Trog kunnen zijn en dan kun je de hulp van een Wonderezel hard gebruiken! In het hilarische boek Munkel Trog en de Wonderezel van Janet Foxley lees je het verhaal over een kleine reus met groot nieuws.

Munkel Trog en de Wonderezel is het vervolg op Munkel Trog. In Munkel Trog maak je kennis met de kleine reus Munkel. Ook zonder het eerste boek te hebben gelezen is het vervolgverhaal zonder problemen te volgen. Het enige wat je misschien zult merken is een gevoel van spijt. Spijt dat je Munkel Trog nog nooit hebt gelezen, want eenmaal begonnen kun je het boek niet meer wegleggen.

Het hilarische verhaal van Munkel Trog en de Wonderezel wordt prachtig tot leven gebracht door de komische en kleurrijke illustraties van Georgien Overwater. De wereld van reuzen en draken is fantasierijk, lekker vies en prachtig vormgegeven. Reuzen hebben hun eigen regels, gewoontes en woordenschat. Wist je bijvoorbeeld dat wij mensen bij reuzen bekend staan als Krielen? Of dat roeken-en-konijnenstoofpot, rupsenchips en eekhoornspiesjes best smakelijk blijken te zijn? En dat afwassen overbodig wordt als je je bord gewoon goed schoonlikt? En dat Drab (lava dus) echt superhandig is om goud mee te smelten? Dat soort dingen dus.

Munkel Trog is het bewijs dat wie niet groot en sterk is, slim moet zijn. En dat is hij zeker! Samen met zijn Krielvriendin Emilie en een zeldzame Wonderezel moet hij alles op alles zetten om zijn reuzenvrienden te redden van de vulkaanuitbarsting. Zal het hem lukken? Je weet het als je het boek Munkel Trog en de Wonderezel leest.

Munkel Trog en de Wonderezel / Janet Foxley / illustraties van Georgien Overwater / 2015 / Lemniscaat / 7+ jaar

(Ik maak gebruik van affiliate links. Dit kost jou niks, maar helpt mij om mijn blog te onderhouden.)