Recensie: De Grijze Jager 7 / Losgeld voor Erak, John Flanagan

Voor het zevende deel uit de Grijze Jager-serie, Losgeld voor Erak, reizen Will en zijn vrienden naar het Midden-Oosten. Na avonturen in zijn eigen land Araluen (boek 1 en boek 2) en in het koude Skandia (boek 3 en boek 4) is het is het nu tijd voor wat warmte. Vergeet de avonturen in Macindaw (boek 5 en boek 6) even, want chronologisch gezien speelt Losgeld voor Erak zich af vóór deze delen, dus nog voordat Will een volwaardig Grijze Jager is geworden. Dat is even vreemd in het begin, maar het went snel.

Hoewel het niet noodzakelijk is om de eerdere delen eerst te hebben gelezen, is dit wel aan te raden. Mocht je de serie nog helemaal niet kennen, begin dan met de eerste vier delen. Lees vervolgens deel zeven, ga verder in deel vijf en zes en lees de serie uit vanaf deel acht. Op die manier lees je de boeken in chronologische volgorde.

De bruiloft van Grijze Jager Halt en Vrouwe Pauline wordt verstoord wanneer de Skandiër Svengal komt binnenvallen en hen verteld dat Erak, oberjarl van de Skandiërs, is ontvoerd door Arridi, een stam in het Midden-Oosten. Een enorm bedrag aan losgeld wordt geëist en Svengal komt zijn vrienden in Araluen om hulp vragen. Koning Duncan besluit Svengal het geld te lenen. Hij stuurt een groep diplomaten (waaronde Will en zijn vrienden) om te onderhandelen over de hoogte van het losgeld.

Ze vertrekken naar Al Shabah, waar de onderhandelingen goed verlopen. Er wordt een deal gesloten, maar dan blijkt dat Erak tijdens de onderhandelingen opnieuw is ontvoerd. Ditmaal door een gewelddadige stam, die Erak wil uitleveren aan een verrader uit Skandia. Om dit te voorkomen moet de groep uit Araluen de handen ineenslaan met de Arridi. Ze zetten de achtervolging in door de woestijn. Natuurlijk gaat niets zoals gepland. Uiteindelijk komt het op de schouders van Will terecht om de gehele groep te redden van een verschrikkelijke dood. Zal het Will lukken om zijn vrienden op tijd te redden? Zal Erak zijn ontvoering overleven?

Het is knap hoe Flanagan elk boek weer een eigen karakter en boeiende verhaallijn weet te geven. Hij weet met gemak te wisselen tussen een grote veldslag in eigen land, spannende tactieken in het ijzige Skandia en een magische strijd in een van de opstandige noordelijke provincies van Araluen. Losgeld voor Erak speelt zich grotendeels af in de woestijn, een warme omgeving vol met nieuwe uitdagingen voor Will en zijn vrienden. De verhaallijn is nergens gecompliceerd. Het is al vrij snel duidelijk wie de slechterik is en wie aan de goede kant staat. Dat zorgt ervoor dat er ruimte is voor leuke onverwachte plotwisselingen, waardoor een boeiend verhaal ontstaat. Hoewel er behoorlijk wat geweld in het boek aanwezig is wordt dit door Flanagan subtiel verwoord: nergens zijn expliciete geweldsuitspattingen beschreven.

Flanagan heeft ervoor gekozen om dit deel zich af te laten spelen vóór deel vijf en zes. Hij vond dat de periode tussen Wills vroege jaren als leerling (deel 1 tot 4) en zijn eerste missie als volwaardige Jager (deel 5 en 6) nog niet voldoende was uitgewerkt. In deel zeven staat Will op het punt zijn training tot Grijze Jager af te ronden en is erg onzeker over zijn vaardigheden. Is hij er wel klaar voor om Grijze Jager te worden? In Losgeld voor Erak krijgt Will de kans om te bewijzen dat hij de verantwoordelijkheden die bij de taken van een Grijze Jager horen aankan.

Wanneer je de eerdere delen uit de serie al hebt gelezen zijn sommige verhaallijnen wat minder spannend, omdat je de afloop al kent. Dat maakt het verhaal er niet minder interessant om. Flanagan weet een uitstekend verhaal op papier te zetten. Losgeld voor Erak biedt de lezer een warm en avontuurlijk verhaal over vriendschap, loyaliteit, humor en avontuur.

De Grijze Jager – Losgeld voor Erak (boek 7) / John Flanagan / 2009 / Gottmer Uitgevers Groep