Recensie: De Grijze Jager 9 / Halt in gevaar, John Flanagan

Wie het achtste deel van De Grijze Jager-serie, De koning van Clonmel, las, zal niet kunnen wachten om het vervolg, Halt in gevaar, te lezen. Halt, Will en Arnaut probeerden in De koning van Clonmel een gewelddadige sekte, bekend als De Buitenstaanders, uit Clonmel te verdrijven. Het lukt hen de sekte te ontmaskeren als bedriegers, maar leider Tennyson doodde koning Ferris (de tweelingbroer van Halt) en wist met een groepje trouwe handlangers te ontkomen naar Araluen.

In Halt in gevaar gaan Halt, Will en Arnaut op jacht naar Tennyson, om hem voor eens en altijd uit te schakelen. Onderweg moeten ze afrekenen met de Genovezen, de enge sluipmoordenaars die we in De koning van Clonmel hebben leren kennen. Halt raakt tijdens de achtervolging levensgevaarlijk gewond door een vergiftigde pijl. In een laatste wanhopige poging Halts leven te redden roept Will de hulp in van een oude bekende, de enige die het vergif zal herkennen en een tegengif zal kunnen vinden. Zal Halt overleven? Lukt het de vrienden om Tennyson en de Buitenstaanders voorgoed uit te schakelen?

Halt in gevaar komt langzaam op gang, maar is daardoor niet minder spannend. Halt, Will en Arnaut moeten hun tempo aanpassen vanwege het constant dreigende gevaar van gevaarlijke sluipmoordenaars. Ze kunnen elk moment in een hinderlaag lopen en moeten dus behoedzaam zijn. Flanagan weet de spanning langzaam op te bouwen. Hoewel er weinig actie is in de eerste helft van het boek is het razend spannend, misschien wel het spannendste deel uit de serie tot nu toe. De constante dreiging van een aanval van sluipmoordenaars doet je met ingehouden adem het boek lezen. De spanning houdt lang aan, vooral door de grote vraag of Halt zal overleven.

Het verschil tussen De koning van Clonmel en Halt in gevaar is groot. Het eerstgenoemde deel is wat rommelig qua opzet – er gebeurde soms te veel om het verhaal goed te kunnen blijven volgen. Halt in gevaar maakt dit weer helemaal goed. Een spannend verhaal over vriendschap en avontuur, met de bekende humoristische wisselwerking tussen de karakters. Het is voor de verandering ook wel eens interessant om te lezen dat niet alles wat de Grijze Jagers ondernemen garant staat voor succes. Ook zij hebben te maken met onverwachte situaties, moeten moeilijke keuzes maken en zijn bovenal niet onaantastbaar. Dat maakt Halt in gevaar tot een uniek deel in de Grijze Jager-serie.

Zijn er dan geen minpunten? Toch wel. De mate van herhaling van bekende feiten (ja, we weten dat het paardje Trek soms echt lijkt te begrijpen wat Will tegen hem zegt, we weten ook dat Grijze Jagers een intensieve training hebben gevolgd en we weten ook dat de Grijze Jagers fenomenale boogschutters zijn) is soms irriterend. De humor, hoewel meestal erg goed, is niet altijd even volwassen. Daarnaast blijft uitwerking van de personages, zoals in de eerdere delen ook het geval is, minimaal.  Ook is er sprake van enig geweld, hoewel nooit expliciet uitgewerkt. Dit kan voor jongere lezers wat aangrijpend zijn, vooral het geweld dat Tennyson tegenover onschuldige burgers gebruikt. Ondanks kleine minpuntjes is Halt in gevaar een echte aanrader voor fans van de Grijze Jager.

De Grijze Jager – Halt in gevaar (boek 9) / John Flanagan / 2010 / Gottmer Uitgevers Groep