Recensie: De Grijze Jager 11 / De Verloren Verhalen, John Flanagan

De serie over de Grijze Jager Will Verdrag en zijn vrienden kent inmiddels tien delen. Trouwe fans hebben Will zien opgroeien van vijftienjarige leerling-Jager tot volwassen Grijze Jager. Samen met zijn vrienden beleefde hij spannende avonturen en maakte hij nieuwe vrienden. Met het twaalfde deel, De koninklijke leerling, komt er een einde aan de serie. Voordat het zover is neemt John Flanagan de tijd om in deel 11, De verloren verhalen, vragen van lezers te beantwoorden in een serie verhalen. Tegelijkertijd introduceert Flanagan in dit deel een nieuwe serie over De Broederband, die zich afspeelt in Skandia (zie Het ijzige land en De dragers van het Eikenblad).

De verloren verhalen geeft antwoord op veel vragen die lezers aan John Flanagan stelden: Wat is er nou precies met de ouders van Will gebeurd? Komt er een koninklijke bruiloft? Hoe zijn Halt en Crowley eigenlijk bevriend geraakt? Hoe vergaat het Trek, het trouwe paardje van Will? Zal Will eindelijk trouwen met zijn Alyss?

In zijn kenmerkende schrijfstijl geeft Flanagan antwoord op deze en meer vragen. De verhalen zijn een leuke aanvulling op de grote avonturen van Will en zijn vrienden. Enig minpuntje is de communicatie tussen de Grijze Jagers en hun paarden. In voorgaande delen was deze communicatie gebaseerd op intuïtie, in deze verhalen lijken de conversaties uit complete gesprekken te bestaan. Er wordt belangrijke informatie, zoals namen en locaties, door de paarden aan hun berijders doorgegeven. Voor de lezer is dit niet langer geloofwaardig. Dat is jammer, want het humoristische karakter van de uitwisseling tussen paard en mens in eerdere delen verliest hier aan kracht.

Daarnaast weet de auteur op slimme wijze een nieuwe serie onder de aandacht van zijn fans te brengen. Na het lezen van het twaalfde deel hoeven fans dus niet lang te treuren. Van de Broederband-serie zijn ondertussen al drie delen verschenen en het beloofd net zo spannend te worden als de verhalen over de Grijze Jagers. Maar voordat het zover is eerst nog de zinderende finale van de Grijze Jager-serie!

De Grijze Jager – De Verloren Verhalen (boek 11) / John Flanagan / 2011 / Gottmer Uitgevers Groep / 9+