Recensie: Broederband 1 / De Outsiders, John Flanagan

In 2013 verscheen tot groot verdriet van de fans het laatste deel in de Grijze Jager-serie van John Flanagan. Gelukkig voor hen verscheen al voor het einde van de Grijze Jager-reeks de eerste drie delen van een nieuwe serie: De Broederband. Deze nieuwe serie speelt zich af in Skandia, een land uit de wereld van de Grijze Jagers (zie De Grijze Jager boek 3 en boek 4).

In het eerste deel uit de serie, De Outsiders, maken we kennis met de zestienjarige Hal, half-Aralueen en half-Skandisch. Hij staat op het punt te beginnen aan zijn Broederbandtraining. Dit is een zwaar programma waarin Skandische jongens in groepsverband worden opgeleid tot krijger. De Broederband waarin Hal wordt geplaatst bestaat uit buitenbeentjes, ieder afzonderlijk om uiteenlopende redenen als buitenstaander beschouwd. Toch slagen ze er in een hecht team te vormen en gaan ze de strijd aan met de twee andere Broederbanden. Hal en zijn team weten zich dapper staande te houden, maar maken uiteindelijk een kapitale fout waardoor ze Skandia halsoverkop moeten verlaten. In het tweede en derde deel in de serie zal duidelijk worden of ze in staat zijn deze fout te herstellen of voor altijd hun thuis zullen moeten achterlaten.

Wie de naam John Flanagan hoort zal onvermijdelijk meteen aan De Grijze Jager denkenZijn nieuwe serie De Broederband doet echter nergens onder voor De Grijze Jager en zal ongetwijfeld net zo’n grote hit worden. Flanagan schrijft opnieuw een grandioos verhaal. Piraten, avonturen op zee, hevige gevechten, kameraadschap – het ontbreekt aan niets in De OutsidersDe Outsiders is een echt jongensboek, met bijna alleen maar jongens in de hoofdrol en vol met vechtpartijen. De dialogen zijn humoristisch, de rivaliteit tussen de jongens zorgt voor gespannen situaties en de dreiging van een valse piraat geeft het verhaal een onderliggende spanning. Als dat maar goed gaat!

Broederband / De Outsiders (boek 1) / John Flanagan / 2012 / Gottmer / 10+