Recensie: Boer Boris gaat naar zee, Ted van Lieshout & Philip Hopman

Boer Boris is een vrolijke boerenjongen die vakantie heeft. Hij pakt zijn koffer en gaat naar zee. Wat neemt hij allemaal mee? Heel veel, en nog veel meer. Samen met zijn dieren en zijn broer en zus beleeft hij een fijne dag aan zee.

Tijdens de Nationale Voorleesdagen 2015 van 21 tot en met 31 januari (zie dit artikel voor meer informatie) staat het vrolijke prentenboek Boer Boris gaat naar zee centraal. Het boek van auteur Ted van Lieshout en illustrator Philip Hopman is al in 2013 verschenen, maar heeft het tot Prentenboek van het Jaar 2015 geschopt. Terecht, want het is een heerlijk prentenboek. Het zijn vooral de prenten die de show stelen.

Ik las het boek voor aan zoonlief, en toen nog een keer, en nog een keer, en toch nog een keer. Een succesverhaal dus. “Boer Boris heeft vakantie. Boer Boris gaat naar zee.” Het zinnetje keert regelmatig terug in de tekst. Als je te snel voorleest struikel je over “Boer Boris” en kan het zomaar gebeuren dat je het ineens over “Boor Boeris” hebt, of “Boeris Boor”, of zelfs “Boris Beer”, tot grote hilariteit van zoonlief.

Deze vrolijkheid is representatief voor het hele boekje. De goedlopende rijm, de levendige en frisse illustraties en het originele verhaal – alles bij elkaar is Boer Boris gaat naar zee het terechte middelpunt van de Nationale Voorleesdagen. Het verhaal nodigt uit tot interactieve momenten met je kind(eren), wat het tot een uitermate geschikt voorleesboek maakt.

Boer Boris gaat naar zee / Ted van Lieshout / Illustraties: Philip Hopman / 2013 / Gottmer / 1+ jaar

(Ik maak gebruik van affiliate links. Dit kost jou niets, maar helpt mij om mijn website te onderhouden.)